[IV] PLAN RADA I KARTOTEKA
1. Sadržaj
kao radna hipoteza
Rad na diplomskom počnite pisanjem
naslova, uvoda i sadržaja - uradite upravo ono što svaki autor radi na
kra-Ju: Uputstvo deluje paradoksalno: početi od kraja? Ali ko kaže da
sadržaj dolazi na kraju? U nekim knjigama je na početku, tako da čitalac može odmah
da stekne predstavu o onome što će tamo naći, Drugim rečima, napisati odmah
sadržaj kao radnu hipotezu znači utvrditi opseg rada.
Na primedbu da će se tokom rada
ukazati potreba za rekonstrukcijom hipotetičkog sadržaja i da će on na kra-ju
izgledati sasvim drugačije, odgovaram: svakako, ali će-te ga lakše prepraviti
ako imate polaznu tačku.
Zamislite da krećete kolima na put
od hiljadu kilome-tara, a imate na raspolaganju nedelju dana. Iako ste na
od-moru nećete izaći iz kuće i krenuti u pravcu koji vam pr-vi padne na pamet.
Napravićete plan, recimo Milano-Na-pulj (Autostrada del Sole) s ponekim
skretanjem u Firen-cu, Sijenu, Areco, dužim zadržavanjem u Rimu i posetom
Montekasinu. Ako usput shvatite da ste se u Sijeni zadr-žali duže nego što ste
planirali i da bi, pored Sijene, tre-balo videti San Điminijano, odlučićete da
izostavite Mon-tekasino. Ili, kad stignete u Areco, može vam pasti na pa-met da
savijete prema istoku i posetite Urbino, Peruđu, Asizi, Gubio. To znači da ćete
- iz veoma ozbiljnih raz-loga - promeniti maršrutu usred putovanja. Ali ste
prome-nili maršrutu koja je postojala.
Uradite
tako. Napravite plan rada. Ovaj plan će ima-ti formu privremenog
sadržaja; još bolje ako ga koncipi-rate kao pregled u opštim crtama i uz svako
poglavlje da-te kraći rezime. Na taj način ćete sebi razjasniti šta želi-te da
uradite, a predstavićete razumljiv projekat vašem mentoru. Najzad, shvatićete
da imate jasne ideje. Ima pro-jekata koji izgledaju sasvim jasni dok ne počnete
o njima da razmišljate, ali kad počnete da pišete kao da vam kli-ze iz ruku.
Možete imati jasne ideje o početku i kraju ra-da, a ne znati kako da povežete
jedno i drugo ni šta je između. Diplomski rad je kao partija šaha iz mnogo
po-teza: morate na početku predvideti poteze kojima ćete da-ti šah protivniku,
u suprotnom, neće vam to poći za ru-kom nikada.
Da budemo precizniji, plan rada
sadrži naslov, sadr-žaj i uvod. Dobar naslov je već jedan
projekat. Ne govo-rim o naslovu koji prijavljujete u sekretarijatu mnogo
me-seci ranije i koji je do te mere uopšten da dopušta bez-broj varijacija;
govorim o „tajnom" naslovu vašeg rada, onom koji se obično pojavljuje kao
podnaslov. Jedan rad može imati „zvaničan" naslov Atentat na Toljatija
i radio, ali podnaslov (i pravi naslov rada) biće: Upotreba pobede Đina
Bartalija na Tur d' Fransu s ciljem skretanja pažnje javnog mnjenja s aktuelnog
političkog zbivanja: analiza radijskog materijala. Pošto ste utvrdili
tematski okvir, od-lučujete da se pozabavite samo jednim aspektom. U na-slovu
teme sadržano je i pitanje: da li je radio iskoristio pobedu Đina
Bartalija, odnosno da li je postojala očigled-na namera da se skrene pažnja
publike sa atentata na To-ljatija? Može li takav projekat biti otkriven u
analizi sa-držaja radijskih vesti? Evo kako „naslov" (preinačen u pitanje)
postaje suštinski deo plana rada.
Odmah
po.što sam razradio ovo pitanje, moraću da na-pravim uslovnu podelu rada na
etape koje odgovaraju po-glavljima u sadržaju. Na primer:
Literatura
o temi
Događaj
Radijske
vesti
Kvantitativna
analiza vesti i raspored emitovanja
Analiza
sadržaja vesti
Zaključci
Ili:
Događaj:
sinteza različitih izvora informisanja
Radiofonske
vesti od atentata do pobede Bartalija
Radiofonske
vesti u naredne tri godine, od pobede
Bartalija
Kvantitativno
poređenje dve serije vesti
Komparativna
analiza sadržaja dve serije vesti
Socijalno-političko
vrednovanje
Poželjno je da sadržaj bude mnogo
analitičniji. Mo-žete ga napisati na papiru većeg formata i naslove uneti
olovkom, jer ćete ih tokom rada brisati i zamenjivati dru-gim.
Struktura nalik na drvo je takođe
jedan od načina da napravite radnu verziju sadržaja.
Opis
događaja
Radiofonske
vesti... od atentata do Bartalija
Comments
Post a Comment