7. Kako da vas mentor ne zloupotrebi
?
Obično student bira temu u skladu sa
svojim intere-sovanjem. Ponekad, medutim, temu predloži sam mentor, profesor iz
čijeg predmeta se piše rad.
U predlaganju teme profesori mogu
slediti dva krite-rijuma: da sugeriŠu oblast koju dobro poznaju i s lakoćom prate
rad kandidata ili da predlože temu koju slabije po-znaju i o kojoj bi i sami
želeli više da saznaju.
Nasuprot onome kako se na prvi
pogled čini, ovaj drugi pristup je pošteniji i velikodušniji. Mentor smatra da
će prateći rad proširiti sopstvene horizonte, jer ako želi kompetentno da
proceni rad moraće i sam da nauči nešto novo. Profesor obično bira ovaj drugi
način kad ima po-verenje u kandidata. I obično mu otvoreno kaže da su ne-ke
činjenice i njemu nepoznate i da želi da sazna više. Ima profesora koji ne
odobravaju radove iz suviše eksplo-atisanih oblasti, iako ih današnji masovni
univerzitet pri-morava da prilagode svoje kriterijume i pokažu više
raz-umevanja.
Postoje, međutim, specifični
slučajevi kada profesor sam radi obimno istraživanje za koje su mu potrebni
mno-gobrojni podaci i odlučuje da upotrebi diplomce kao deo tima. Nekoliko
godina on usmerava sve diplomske rado-ve na određeni problem. Ako je u pitanju
ekonomista za-interesovan za stanje industrije u određenom periodu, svo-jim
diplomcima daće teme vezane za određene industrij-ske sektore s namerom da na
kraju dobije kompletan pre-gled. U ovom slučaju kriterijum je ne samo legitiman
već i koristan: diplomski rad doprinosi jednom širem istraživanju u interesu cele zajednice. I u
didaktičkom smislu ovo rešenje je korisno jer će kandidat saradivati s mentorom
koji veoma dobro poznaje datu oblast i moći će, kao osnovni i komparativni
materijal, da koristi radove koje su o srodnim temama već napisali drugi
studenti. Ako kandidat napiše dobar rad može se nadati bar delimičnom
objavljivanju svojih rezultata, makar u okviru jednog ko-lektivnog dela.
Ali, moguće su i krajnje neugodne
situacije:
Mentor je potpuno obuzet svojom
temom i name-će je kandidatu koji za nju nema nikakvo interesovanje. Student
tako postaje vodonoša koji naporno radi na sku-pljanju grade koju će kasnije
drugi obraditi. Mada će nje-gov rad biti sasvim skroman, mentor će u konačnoj
obra-di i sređivanju upotrebiti nešto od prikupljenog materija-la, ali neće
navesti ime studenta, između ostalog i zato što mu se ne može pripisati nijedna
originalna ideja.
Mentor je nepošten, primorava
studente da rade za njega, a onda beskrupulozno koristi njihov rad kao svoj.
Ponekad je reč o nepoštenju skoro u dobroj nameri: men-tor je pratio rad
s interesovanjem, dao mnoge predloge, i posle izvesnog vremena ne razlikuje
više ideje koje je sam sugerisao od onih koje je dao student, kao što posle
žuč-ne kolektivne diskusije o određenoj temi nismo u stanju da razlikujemo
ubedenja s kojima smo krenuli u diskusiju od onih do kojih smo došii u
stimulativnoj raspravi.
Kako izbeći ovakve neugodnosti? Pre
nego što izabe-re mentora, student već zna ponešto o njemu - zna šta misle
njegove kolege i bivši diplomci i može da proceni da li je reč o korektnoj osobi.
Čitao je njegove knjige i video da li često navodi imena
svojih saradnika ili ne. Ostalo zavisi od činjenica koje nisu merljive, od
poštova-nja i poverenja.
Ali nema potrebe da se neurotično
ponašate i smatra-te da su vas plagirali kad god neko progovori o temi slič-noj
vašoj. Ako ste napisali jedan rad - pretpostavimo - o odnosima između
darvinizma i lamarkizma shvatićete, prateći kritičku literaturu, koliko je
drugih pre vas govo-rilo o toj temi i da ima mnogo ideja zajedničkih svim
istraživačima. I zato se nemojte osećati kao prevareni ge-nije ako se posle
izvesnog vremena mentor, njegov asi-stent ili vaš kolega pozabave istom temom.
Pod kradom naučnog rada podrazumeva
se: pre sve-ga, upotreba podataka do kojih se dolazi jedino izvođe-njem odredenog
eksperimenta; prisvajanje transkripcije retkih rukopisa koju pre vas niko nije
uradio; upotreba statističkih podataka koje pre vas niko nije sakupio;
upo-treba vašeg prevoda tekstova koji ranije nisu prevođeni ili su prevedeni
drugačije.
U svakom slučaju, bez elaboriranja
paranoičnih sin-droma, razmislite i kada se prihvatajući jednu temu
uklju-čujete u kolektivni projekat i procenite da li je vredno tru-da.
Comments
Post a Comment