4.
Koliko vremena treba odvojiti?
Odmah da kažemo: ne više od tri
godine i ne manje od šest meseci. Ne više od tri godine, jer ako neko za tri
godine ne uspe da formuliše temu i pronađe neophodnu građu, to može da znači
samo sledeće:
izabrali ste pogrešnu temu koja
prevazilazi vaše sposobnosti;
pripadate onima koji nikad nisu
zadovoljni, hteli bi da kažu sve i što se vas tiče možete tako još dvadeset
go-dina, dok jedan sposoban istraživač mora znati da posta-vi granice i u datim
okvirima napravi nešto određeno;
unervozili ste se, ostavljate rad i
ponovo mu se vraćate, osećate se nerealizovanim, rasipate se, koristite rad kao
alibi za malodušnost, nećete nikad diplomirati.
Ne manje od šest meseci, jer
i ako pišete jednu do-bru studiju od šezdeset šlajfni šest meseci će proleteti
za čas - od uvodenja u rad, pravljenja bibliografije, pisanja beležaka do
sređivanja i pisanja teksta. Naravno da će is-kusnom istraživaču trebati manje
vremena, ali on ima za sobom godine i godine rada, proučavanja literature i
be-ležaka koje student treba tek da stvori.
Kada kažem šest meseci ili tri
godine ne mislim, na-ravno, na samo pisanje teksta koje može trajati mesec ili
petnaest dana, zavisno od načina rada: mislim na vremen-ski okvir od prve
zamisli do predaje elaborata. Student može da radi na diplomskom efektivno samo
godinu da-na, ali on tada izlaže znanje koje je akumulirao u pret-hodne dve
godine, a da mu to nije bio cilj.
Idealno je, po mom mišljenju, izubmti
temu (u dogo-voru s mentorom) negde pred kraj druge godine studiju. U
to vreme već poznajemo različite oblasti, a imamo ne-kakav uvid i u predmete
koje još nismo polagali. Napraviti blagovremeno izbor nije ni
kompromitujuće ni nepo-pravljivo. Imamo godinu dana vremena da shvatimo da je
ideja bila pogrešna, da promenimo temu, mentora ili čak predmet. Nema ničeg
lošeg u tome ako ste uložili godinu dana u rad iz grčke književnosti, a onda se
predomislili i izabrali temu iz savremene istorije; to nije sasvim izgu-bljeno
vreme: bar ćete naučiti kako se pravi jedna preli-minarna bibliografija, kako
se prikuplja i sređuje građa i organizuje sadržaj. Setite se šta je rečeno u
poglavlju I 3: teza služi pre svega zato da vas nauči da organizujete svo-je
misli, nezavisno od teme koju obrađujete.
Da bi dobro napisao rad, kandidat
treba da konsultu-je mentora u svakoj fazi rada. Ne mistifikujemo ulogu
mentora, ali pisanje rada je isto kao pisanje knjige, vrsta komunikacije koga
podrazumeva postojanje publike: a mentor je jedini uzorak kompetentne publike
koga kandi-dat ima na raspolaganju tokom pisanja rada. Rad napisan u poslednjem
momentu prisiljava mentora da na brzinu pregleda poglavlja ili čak gotov
elaborat. Ako mentor do-bije rad u poslednjem trenutku i nezadovoljan je
rezulta-tom, napašće kandidata pred diplomskom komisijom i is-hod će biti
neprijatan. Neprijatan i za mentora koji ne bi smeo da se pojavi pred komisijom
s radom kojim nije za-dovoljan: to je i njegov poraz. Ako zaista veruje da
kan-didat nije u stanju da se uhvati u koštac s temom, treba to ranije da mu
kaže, da mu ponudi drugu temu ili da sa-čeka neko vreme. Ako posle toga i
uprkos upozorenjima kandidat smatra da mentor nije u pravu ili da nema vre-mena
da čeka, rizikovaće u svakom slučaju burnu disku-siju ali će bar biti upozoren.
Iz ovih napomena može se zaključiti
da rad napisan za šest meseci, iako prihvaćen kao manje zlo, nije naravno optimum (osim ako nam tema ne
dopušta da iznese-mo iskustva stečena prethodnih godina).
Ima slučajeva kada je neophodno sve
rešiti u šest me-seci. Treba pronaći temu koja se može dostojno i ozbilj-no
obraditi u tom periodu. Ne bih želeo da se ova uput-stva shvate suvi.še
„komercijalno", kao da prodajemo „ te-mu od šest meseci" i „temu od
šest godina" po različitim cenama i za različite klijente. Ali izvesno je
da se i za šest meseci može napisati dobar rad.
Šta
je potrebno za ovakav rad?
tema
mora biti precizno formulisana;
najbolje je da bude savremena da bi
se izbeglo bi-bliografsko istraživanje koje seže do starih Grka; alterna-tiva
je marginalna tema o kojoj je malo pisano;
3) građa mora biti lako dostupna i pregledna.
Navešću nekoliko primera. Ako za temu izaberem cr-
Navešću nekoliko primera. Ako za temu izaberem cr-
kvu Santa Maria del Kastelo u Aleksandriji, mogu se na-dati
da ću sve što mi treba za rekonstrukciju njene isto-rije, uključujući i
restauracije, naći u gradskoj biblioteci Aleksandrije i u gradskom arhivu.
Kažem „mogu se na-dati" jer se stavljam u ulogu studenta koji hoće da
napi-še rad za šest meseci. Ali, pre nego što krenem s projek-tom, moram da se
informišem i proverim da li je moja pretpostavka osnovana. Kao prvo, trebalo bi
da živim u blizini Aleksandrije; ako stanujem u Kaltaniseti gore ni-sam mogao
da smislim. Osim toga, ima tu i jedno ,,ali". Ako su deo dostupne građe
neobjavljeni srednjovekovni rukopisi, morao bih znati i nešto o paleografiji,
odnosno, morao bih vladati tehnikom čitanja i dešifrovanja rukopi-sa. I evo
kako jedna tema koja se činila lakom postaje te-ška. Ako, pak, otkrijem da su
od 17. veka pa nadalje svi relevantni tekstovi objavljeni, idem na sigurno.
Drugi
primer. Rafaele la Kapria, savremeni pisac, na-pisao je samo tri romana i
zbirku eseja. Sva dela objavio je isti izdavač, Bompiani. Zamislimo sad
jedan rad pod naslovom Odjek Rafaela h Kaprie u savremenoj italijan-skoj
kritici. Kako izdavači obično u svojim arhivima ču-vaju kritičke prikaze
objavljene o njihovim autorima, mo-gu se nadati da ću s nekoliko poseta sedištu
u Milanu re-šiti problem, odnosno, prikupiti sav materijal koji me in-teresuje.
Uostalom, autor je živ, mogu da mu pišem ili odem da s njim razgovaram, mogu
dobiti nove bibliograf-ske podatke i, skoro sasvim sigurno, fotokopije tekstova
koji me zanimaju. Jedan od kritičkih prikaza može me uputiti na druge autore s
kojima La Kapriu porede ili ko-jima ga suprotstavljaju. Polje se pomalo širi
ali sve osta-je u razumnim granicama. Najzad, ako sam izabrao La Kapriu, znači
da me interesuje italijanska savremena književnost, u suprotnom, odluka je
doneta proračunato i nepromišljeno u isto vreme.
Još jedna tema od šest meseci: Tumačenje
Drugog svetskog rata u udžbenicima istorije za srednje škole u po-slednjih
petnaest godina.
Možda je malo komplikovano dobiti
uvid u sve udžbenike istorije koji su u opticaju, ali nema mnogo iz-davača koji
štampaju udžbenike. Kada nabavimo fotoko-pije ili originalne tekstove, videćemo
da se ta tema obra-đuje na nekoliko strana i da se rad na poređenju može
obaviti za kratko vreme. Naravno, ne može se suditi o na-činu na koji knjiga
govori o Drugom svetskom ratu ako se ovaj segment ne dovede u vezu sa opštom
istorijskom slikom koju knjiga nudi; znači, zahteva se ozbiljan i te-meljan
pristup. Ne možemo krenuti a da kao parametar nismo prihvatili brojne
istorijske studije o Drugom svetskom ratu. Jasno je, međutim, da ako
bi se eliminisale sve ove forme kritičke kontrole, rad bi mogao da se napiše ne
za šest meseci nego za nedelju dana, ali to ne bi bio di-plomski rad već
novinski članak, možda oštrouman i bri-ljantan, ali nedovoljan da dokaže
istraživačku sposobnost kandidata.
Ako neko želi da napiše diplomski za
šest meseci ra-deći sat vremena dnevno, dalji razgovor nema smisla. Upućujemo
ga na savete iz odeljka I 2. Prepišite bilo ko-ji rad i završite posao.
Comments
Post a Comment